
N B3THE NEW YORK TIMES, SATURDAY, OCTOBER 14, 2017

C M Y K Nxxx,2017-10-14,B,003,Bs-BW,E1

school graduate, has seen that
competition firsthand. He pitched
his idea for Job Rainbow, an em-
ployment website aimed at gay
people, in a business contest spon-
sored by Japanese tech compa-
nies two years ago. He won 10 mil-
lion yen, or about $9,100, and set
up the site with his sister.

Job Rainbow initially only of-
fered information and tips about
companies perceived as gay-
friendly, but today has 50,000 reg-
istered users and around 40 com-
panies that pay to advertise job
openings. Though it remains
small compared with Japan’s
main job sites, Mr. Hoshi works on
it full time, and its rapid expansion
illustrates the changes underway
here.

Mr. Hoshi said he had been bul-
lied for being gay at his all-boys
middle school. On the internet, he
read an article saying that around
5 percent of people were gay.

“I thought, statistically, there
must be one more in my class,” he
said. “I felt relieved.”

Mr. Hoshi joined a group for gay,
bisexual and transgender stu-
dents while in college. But when it
came time to look for jobs, he felt
pressure to conform. “I some-
times said I was part of an interna-
tional relations club,” he said.
“When I told the truth, the inter-
views went nowhere.”

He ended up taking a summer
internship at Microsoft, where
some of his Japanese colleagues
were part of a company-sup-
ported network for gay employ-
ees. Outside of his small univer-
sity circle, Mr. Hoshi said, it was

employer’s efforts to be more in-
clusive, he is still the only one of
the firm’s roughly 5,000 employ-
ees who is openly gay.

Professor Suzuki said the pre-
vailing attitude toward homosex-
uality in Japan had long been “in-
difference rather than hate.”
Where traditionalists in the
United States have sought to root
out gays, for example, with anti-
sodomy laws, “in Japan, people
just don’t want to know,” he said.

Vibrant gay clubs operate freely
in big cities here, but it remains
relatively rare for people to come
out to their families, let alone their
co-workers and bosses. While sur-
veys show the public is evenly
split on gay marriage, organized
political campaigning on the issue
is still marginal. The government,
which is dominated by conserva-
tives, has mostly steered clear of
the issue. Gay marriage has re-
ceived no serious political debate.

“As far as the law is concerned,
homosexuality doesn’t exist,” Pro-
fessor Suzuki said.

Acceptance of this “don’t ask,
don’t tell” approach is declining,
however, as younger people insist
on living more openly. Japan is
also facing a painful shortage of
labor, largely the result of low
birthrates and limited immigra-
tion. That shortage is forcing em-
ployers to compete harder to at-
tract workers, and advertising tol-
erance appeals to young people
generally, not just sexual minor-
ities.

Kento Hoshi, a 23-year-old law

the first time he had met openly
gay Japanese.

“There’s a lack of role models,”
he said. But he believes things are
changing. “Three or four years
ago, if you came out, people would
say, ‘Huh?’ Now at least everyone
knows what you’re talking about.”

Foreign companies are seen as
easier places to be openly gay.
And as Japanese companies ex-
pand, they are increasingly being
pushed toward inclusiveness.

Yusuke Kitamura runs the di-
versity and inclusion team at No-
mura, Japan’s largest brokerage
firm. Nomura introduced policies
to accommodate gay employees
and their families after it bought
the European and Asian opera-
tions of Lehman Brothers follow-
ing Lehman’s collapse in 2008.

But so far, according to Mr. Kita-

mura, only a handful of its 14,000
staff members in Japan have reg-
istered same-sex partners for
benefits, something he blamed on
ingrained aversion among Japa-
nese to standing out and seeming
disruptive.

Even if their symbolic value is
great, the material rewards on of-
fer are mostly small meaning that
employees who are reluctant to
come out openly are unlikely to be
swayed by them. For instance,
Nomura gives employees a cash
gift of 30,000 yen, or about $270,
when they get married, a benefit it
now extends to same-sex couples
in established relationships.

“No one’s going to come out for
30,000 yen,” Mr. Kitamura said.
“We have a system in place. Now
it’s about changing the culture.”

There are signs of that happen-

ing. This year, at the urging of an
activist group led by Professor
Suzuki, the northern city of Sap-
poro began issuing partnership
certificates to same-sex couples, a
first for a Japanese city. The move
followed the introduction of a sim-
ilar system in the Shibuya ward of
Tokyo in 2015.

The certificates carry no legal
weight — in Japan, marriage law
is determined by the national gov-
ernment, not local authorities —
but they have provided a degree of
official sanction to the emerging
equality movement and brought
some tangible benefits. Public
housing authorities in Sapporo
and Shibuya, for example, are re-
quired to recognize as spouses
any tenants who have acquired
the certificates.

Still, the pace of progress has
been slow. That is something Mr.
Nakamura, the insurance worker,
linked to Japan’s general empha-
sis on conformity.

“There’s this idea that everyone
has to line up in a neat row, not just
when it comes to sexuality,” he
said.

Mr. Nakamura said life at the of-
fice had been mostly normal since
he came out. After his colleagues
got over their initial surprise,
many offered encouragement. He
has been treated well, he said,
with only a little bit of awkward-
ness.

“Sometimes people can be
overly conscious,” he said. “At
least people have stopped asking
me if I have a girlfriend, or when
am I going to get married.”

In Japan, Gay Employees Are Starting to Go ‘From Invisible to Open’
From First Business Page

Kento Hoshi, 23, founded a company, Job Rainbow, that offers
job-hunting and career resources to gay people in Japan.

KAZUHIRO YOKOZEKI FOR THE NEW YORK TIMES

meltdowns after a tsunami struck
it in 2011, said Friday that it had
sourced improperly certified cop-
per piping from Kobe Steel.

Tokyo Electric said the piping,
which it bought for use at its
Fukushima Daini nuclear power
station, near Fukushima Daiichi,
had not been checked to ensure it
met size requirements. But it said
the piping had never been in-
stalled, and was in storage, and
did not pose a safety threat.

Kobe Steel said on Sunday that
employees had altered inspection
certificates on aluminum and cop-

TOKYO — A scandal about fal-
sified quality data at Kobe Steel
expanded on Friday, as the Japa-
nese steel maker said nine subsid-
iaries, including several outside
Japan, had either failed to carry
out required product checks or
lied about the results.

Including products sold by the
subsidiaries, Kobe Steel said it
now estimated that it had shipped
substandard or potentially sub-
standard materials to 500
customers, up from an initial esti-
mate of 200.

“We are trying to understand
how this could possibly happen at
so many subsidiaries, including
overseas,” Kobe Steel’s chief exec-
utive, Hiroya Kawasaki, said at a
news conference.

Mr. Kawasaki repeated a prom-
ise to complete in two weeks an in-
vestigation into potential safety
hazards related to the data falsifi-
cation, and to deliver in a month
the results of a broader examina-
tion of the company’s failings,
which now look systemic and
global.

Kobe Steel supplies metal com-
ponents to industries where
safety is vital, including car, train
and aircraft producers, and mak-
ers of electronics and other equip-
ment. The company says it is
working with its customers to de-
termine if any of the affected ma-
terial, mostly aluminum and cop-
per, poses a safety risk.

The subsidiaries named on Fri-
day were three in China, one each
in Thailand and Malaysia and four
based in Japan. They make prod-
ucts like copper piping and alu-
minum and steel wire.

Employees at the companies
are supposed to test the products
to ensure that they meet design
standards specified in customer
contracts. Kobe Steel said that in
some cases the tests had not been

carried out, and that in other
cases employees had recorded
fake results to make it seem as
though the products met
customers’ standards when they
did not.

Executives said the data ma-
nipulation had been deliberate.

Mr. Kawasaki said that Kobe
Steel’s international investigation
was continuing, and that more
cases of data falsification could
emerge. The revelations so far
have reverberated through sup-
ply chains and cast a shadow over
Japan’s reputation for precision

manufacturing.
Ford Motor said late Thursday

that the only use of Kobe Steel alu-
minum that it had established in
its worldwide operations involved
a hood for Ford Mondeo sedans
produced in China. It said it did
not know if the aluminum was
substandard, but said it was not
being used structurally, so safety
was not at issue.

The scandal also touched Ja-
pan’s embattled nuclear industry.
Tokyo Electric Power, owner of
the Fukushima Daiichi nuclear
power plant, which experienced

per products from September 2016
to this past August, constituting
about 4 percent of the company’s
output of those items during the
period, but that it was examining
other possible episodes of data fal-
sification going back 10 years.

On Wednesday, Kobe Steel add-
ed two more products to the list of
affected materials: powdered
steel, which is used to create
molded steel products like gears,
and “target material,” a specialty
mix of metals used to produce
DVDs, television screens and
other electronics equipment.

Kobe Steel’s Scandal Widens to Include False Data From Subsidiaries
By JONATHAN SOBLE

Neal E. Boudette contributed re-
porting from Ann Arbor, Mich.

Kobe Steel’s chief executive, Hiroya Kawasaki, left, at a news conference Friday, said his company’s scandal could grow further still.
KIM KYUNG HOON/REUTERS

But the information they get is
heavily censored — and this year,
it has been censored more still.
The authorities have further cur-
tailed online activity ahead of this
month’s Communist Party con-
gress, which will probably lead to
some leadership shuffling. Tradi-
tionally, Chinese officials have
prized stability above all else
ahead of such meetings.

In recent months, many virtual
private networks, which allow us-
ers to vault China’s Great Firewall
to access blocked material, have
been disrupted or shut down. Two

HONG KONG — Some ambi-
tious Chinese online media com-
panies have won backing from a
very powerful investor: the Chi-
nese government itself.

Two small companies — a mili-
tary news site called Tiexue and a
news aggregator called Zaker —
have recently offered stakes to af-
filiates of the Chinese government
or the Communist Party, accord-
ing to company documents and of-
ficial media. The deals are part of
a government drive to exercise
oversight over media companies
through special shares that grant
their holders outsize influence
over management and content.

The two firms are relatively
small. And Chinese cyberspace
regulators have been busy tight-
ening controls in more forceful
ways over the past few months
ahead of an important Communist
Party gathering set to begin next
week.

But the deals struck with the
two online news companies could
be a sign of things to come. The
news media in China is becoming
more difficult to police as readers
and outlets migrate online and
onto social media. Experts said
that if the deals work, the authori-
ties could eventually ask for
stakes at some of the country’s
largest and most innovative com-

panies in order to solidify influ-
ence over their services.

The Chinese authorities tradi-
tionally have issued guidelines
and outright orders to major inter-
net companies about what they
would like to see and not see on-
line, said Mark Natkin, managing
director of Marbridge Consulting,
a tech advisory firm in Beijing.

“As these companies have
grown both in size and influence,”
he said, “that model is no longer
comfortable for the authorities.”

The Wall Street Journal, citing
anonymous sources, reported this
week that Chinese internet regu-
lators have discussed taking 1 per-
cent stakes in Tencent Holdings,
maker of the popular WeChat
messaging service, and Youku Tu-
dou, a video platform owned by
the Alibaba Group, the e-com-
merce giant.

Both companies and China’s top
cyberspace regulator declined to
comment.

In China as elsewhere, internet
and social media platforms have
become an increasingly popular
source of news as smartphones
have come to permeate every as-
pect of daily life. According to gov-
ernment statistics, more than
four-fifths of China’s more than
730 million internet users ob-
tained some news online last year.
More than 570 million people used
news apps, up nearly one-fifth
over the previous year.

popular sites hosting foreign tele-
vision shows and movies were
wiped clean. The clampdown even
affected celebrity gossip blogs
and entertainment-related social-
media accounts, dozens of which
were shuttered after a call from
regulators in June to create a
“healthy, uplifting environment
for mainstream opinion.”

The recent share deals could
take Beijing’s involvement in on-
line media a step further.

The State Administration of
Press, Publication, Radio, Film
and Television, a powerful Chi-

nese media regulator, recom-
mended last year that the govern-
ment take small but significant
stakes in media companies. Called
“special management shares,”
these would represent a stake of
as little as 1 percent. Still, they
would give Chinese officials seats
on company boards and the right
to review media content.

The Chinese government’s
stakes in Tiexue and Zaker are
held through such shares, accord-
ing to documents and the official
news media.

Tiexue carries articles on mili-
tary affairs and history, often na-
tionalistic in tone. On a recent af-
ternoon, the headlines on the
Tiexue home page included “Dan-
ger Approaching! Japan’s Oil Re-
serves Are the World’s Largest!”
and “Shocking Reversal! China
Leads America by 20 Years in
This Military Technology.” (The
latter pointed to an article about
China’s progress in quantum com-
munications, a way of transmit-
ting information securely, and in
advanced weaponry.)

Regulatory filings from August
indicate that People.cn, the online
affiliate of the People’s Daily
newspaper, is paying $1.1 million
for a 1.5 percent stake in Tiexue.
People.cn can then recommend a
board member and review Tiexue
content, the filings said. The Peo-
ple’s Daily is the official mouth-
piece of the Communist Party.

A spokeswoman for Tiexue de-
clined to comment.

Zaker, according to a January
article in the official Chinese me-
dia, recently closed a funding
round with a group of investors in-
cluding Shenzhen Press Group, a
state-owned media company in
the southern city of Shenzhen.
The article described the deal as a
“trial” of the special management
share structure, though it did not
state how or whether Shenzhen
Press Group would influence Zak-
er’s management and content.

A Zaker representative de-
clined to comment. Shenzhen
Press Group could not be reached
for comment.

Teng Bingsheng, a Shanghai-
based professor at Cheung Kong
Graduate School of Business, said
a resurgence of economic nation-
alism in China is fueling concerns
about the ownership of the coun-
try’s technology companies,
whose major shareholders some-
times include international pri-
vate-equity firms.

“People look at their equity
structure and they say, ‘Wow, this
is actually not a Chinese company
because their largest sharehold-
ers are not Chinese,’” Mr. Teng
said.

The government’s stakes in
tech firms may be small at first, he
said. “But once the door is opened,
eventually they may ask for
more.”

China Seeks Small Stakes in Online Companies, and More Power Over Them

The Chinese government says more than four-fifths of the coun-
try’s 730 million internet users obtained news online last year.

TOMOHIRO OHSUMI/BLOOMBERG

By RAYMOND ZHONG
and SUI-LEE WEE

LONDON — The German
chemicals giant Bayer said on Fri-
day that it had agreed to sell parts
of its crop science business to
BASF for about $7 billion.

The deal comes as Bayer looks
to pave the way for regulatory ap-
proval of its $56 billion purchase of
its American rival Monsanto,
which it lined up last year.

European antitrust authorities
opened an in-depth review of the
Bayer-Monsanto agreement in
August after finding that the con-
cessions Bayer had offered were
“insufficient” to resolve their
doubts about the transaction.

The regulators said they would
investigate whether the deal
would restrict competitors’ access
to distributors and to farmers,
particularly if the two companies
were to bundle sales of pesticides
and seeds. The European authori-
ties have until Jan. 8 to issue a de-
cision.

“We are taking an active ap-
proach to address potential regu-
latory concerns, with the goal of
facilitating a successful close of
the Monsanto transaction,” Wer-
ner Baumann, the Bayer chair-
man, said in a news release. “At
the same time, we are pleased

that, in BASF, we have found a
strong buyer for our businesses
that will continue to serve the
needs of growers and offer our
employees long-term prospects.”

BASF, a German maker of
chemicals and crop protection
products, said that it would pay
5.9 billion euros in cash for “signif-
icant parts” of Bayer’s seed and
herbicide businesses. The units
had sales of €1.3 billion last year.

More than 1,800 Bayer employ-
ees in Germany, the United States
and three other countries would
transfer to BASF as part of the
transaction.

BASF said it expected its trans-
action to close in the first quarter.
That is contingent, however, on
the Monsanto-Bayer deal closing,
and European regulators are not
expected to conclude that review
before January.

“With this investment, we are
seizing the opportunity to acquire
highly attractive assets in key row
crops and markets,” Kurt Bock,
the BASF chairman, said. “It will
be a strategic complement to
BASF’s well-established and suc-
cessful crop protection business
as well as to our own activities in
biotechnology.”

The Bayer-Monsanto combina-
tion adds to rapid consolidation in
the seed and agrochemical sector.
In March, European authorities
approved, with conditions, a plan
that would merge Dow Chemical
and DuPont and then split the
combined company into three.

Less than a month later, the reg-
ulators approved the acquisition
of the Swiss agribusiness com-
pany Syngenta by the China Na-
tional Chemical Corporation, on
the condition that ChemChina sell
significant portions of its Euro-
pean pesticide and plant-growth
business.

BASF to Buy
Crop Units
From Bayer
For $7 Billion

By CHAD BRAY

A transaction meant
to secure Bayer’s
purchase of a rival.



C M Y K Nxxx,2017-10-14,B,001,Bs-4C,E1

B1N

SATURDAY, OCTOBER 14, 2017

Falsified Data on Quality

Kobe Steel’s Scandal Grows
The company acknowledged
problems at nine subsidiaries,
including several outside Japan. 3

Your Money

What to Do About Equifax
Ron Lieber received mountains of
questions from furious readers.
Here are his responses. 5

President Trump and congressional
lawmakers are not the only ones inter-
ested in collecting taxes on global prof-
its that American corporations are
hoarding overseas. European regula-
tors, knee deep in a campaign to stamp
out tax avoidance, have their own plans
for that money.

Last week, for instance, the Euro-
pean Commission billed Amazon for
$293 million in unpaid taxes in Luxem-
bourg, arguing that the country’s failure
to collect the tax amounted to an illegal
state subsidy. It also took Ireland to
court for not following up on the $15.2
billion tax bill imposed on Apple last
year.

“The Europeans are targeting U.S.
dollars overseas that the U.S. believes
should be taxed here,” said Dave Camp,
a former Republican representative
from Michigan who was chairman of
the House Ways and Means Committee
and the author of an unsuccessful tax
overhaul in 2014. “We have to address

this problem before the Europeans get
there first.”

The rulings on Amazon and Apple —
which those companies are disputing —
are byproducts of a race among govern-
ments to lure corporate giants to their
shores in the hunt for new sources of
revenue. That cutthroat competition is
the reason that 73 percent of Fortune
500 companies have a subsidiary in a
low-tax haven, according to the Insti-
tute on Taxation and Economic Policy.

That rivalry has the potential to fuel
tensions between the United States and
its allies. Yet it could turn out that the
European crackdown on American
multinationals will ultimately help —
rather than hobble — Washington’s ef-
forts to get them to pay up. The harder
that other countries make it for Ameri-
can companies to take advantage of tax
havens and sweetheart deals abroad,
the weaker the incentives are for busi-
nesses to stash money out of the reach
of the Internal Revenue Service.

Republican leaders have already put
at the center of their tax rewrite an idea
borrowed from Europe and other coun-
tries: Replace the system of taxing the
worldwide profits of a domestic corpo-
ration with one that taxes only profits
earned within its own territory.

“If we don’t move to a more modern
system, we may lose the ability to gain
that revenue,” Mr. Camp warned.

Multinationals will inevitably shop
around for low rates. Americans and 

Profit Taxes
Augur Fight
By the U.S.
And Europe

By PATRICIA COHEN

Continued on Page B2

A foreign crackdown on
American firms could
benefit Washington.

TOKYO — Once a week, the Japanese
insurance company where Shunsuke
Nakamura works tries to enliven its
morning staff meeting by having em-
ployees give personal presentations.
The topics tend to be mostly innocuous:
hobbies, pets or wine recommendations.

Mr. Nakamura used his turn, though,
to come out as gay.

“There was silence. People were sur-
prised,” Mr. Nakamura, 33, said of his
talk, which he gave to a group of about 50
colleagues last year.

His company, like many in Japan, is
trying to become more gay-friendly. It
recently extended family benefits to em-
ployees’ same-sex partners, and said it
would allow its gay customers to name
their partners as beneficiaries of its life
insurance plans, something previously
limited only to legally sanctioned, oppo-
site-sex spouses. Such changes have
proliferated across the economy in re-
cent years, with a rising number of
goods and services targeting the gay
community in what many Japanese de-
scribe as an “L.G.B.T. boom.”

It is a striking trend in a country
where departures from the norm, sexual

or otherwise, have long been something
to keep hidden — especially at work. Be-
ing openly gay was something for niche
transgressive pop stars; for the average
gray-suited “salaryman,” it was all but
unthinkable. And when it comes to the
government, marriage for same-sex
couples remains off limits.

But a combination of evolving social
attitudes and competition for talent is
forcing businesses here to adapt. As Jap-
anese companies expand overseas, and
increasingly face off against Western
businesses at home, they are having to
change how they hire.

“In Japan, the image of L.G.B.T. peo-
ple is in transition, from invisible to
open,” said Ken Suzuki, who studies sex-
uality at Meiji University in Tokyo and is
active in Japan’s gay-rights movement.

Yet the reality for gay Japanese work-
ers is only starting to shift, and unspo-
ken expectations of secrecy remain the
norm. Mr. Nakamura said that his col-
leagues had been supportive, but that
coming out at work was still seen as pe-
culiar enough that his supervisors asked
him to keep his company’s name out of
this article. He reckons that despite his 

Gays in Japan Start to Go
‘From Invisible to Open’

By JONATHAN SOBLE

Shunsuke Nakamura, 33, came out as gay to his co-workers. “There was silence,” he said, but they have supported him.
KAZUHIRO YOKOZEKI FOR THE NEW YORK TIMES

Continued on Page B3

WASHINGTON — It is one of the
iconic moments in modern economics: A
young professor named Arthur Laffer
sketched a curve on a bar napkin in 1974
to show an aide to President Gerald R.
Ford why the federal government should
cut taxes.

The Laffer Curve became famous; the
Republican Party became the party of
tax cuts; and, in 2015, the Smithsonian
announced that it was putting the napkin
on display.

But the napkin now celebrated for
starting a tax revolt is not, in fact, the
original napkin, according to the people
who were at the fabled meeting at what
was then the Two Continents restaurant
in Washington. In an interview last
week, Mr. Laffer, 77, said it was most
likely a keepsake created a few years lat-
er.

Among the clues: It is cloth, while the
original napkin was paper. It is dated
9/13/74, while the original meeting took
place after the November 1974 midterm

elections. And it is inscribed to Donald H.
Rumsfeld, then Ford’s chief of staff. Mr.
Laffer met with Dick Cheney, Mr. Rums-
feld’s deputy.

Mr. Laffer said that he had drawn on
the Smithsonian’s napkin, but that he
had most likely done so several years lat-
er, at the request of the journalist Jude
Wanniski, who wanted a keepsake of the
famous moment.

The napkin was found among Mr. 

NATIONAL MUSEUM OF AMERICAN HISTORY

Continued on Page B2

A Sketchy Story
The Most Famous Napkin in Economic History? Or Just a Replica?

By BINYAMIN APPELBAUM


